zondag 1 december 2013

Werken rond het TOILET?!

Ja hoor! Je leest het goed! 

Tijdens de lessen Wereldoriëntatie hebben we als opdracht gekregen om een hoekenwerk te maken rond het toilet. Vreemd? Ja! Kan je hier veel rond doen? Dubbel ja!

Les 1: Groepsverdeling en lancering

De groep waarmee ik heb gewerkt rond 'Het toilet' bestaat uit:

  • Axelle Louis
  • Aline De Bois
  • Nette Wellens
  • Jennifer Goossens

Les 2: Techniekopdracht en EDO: waterzuivering

EDO 
= Educatie voor Duurzame Ontwikkeling

Ons groepje heeft er voor gekozen om een eigen waterzuiveringsinstallatie te maken met petflessen.
Waterzuivering is een duidelijk thema dat in verband kan gebracht worden met het EDO-principe.

We willen 2 dingen duidelijk maken:

  1. Hoe meer lagen in een waterzuivering, hoe beter het filtert, hoe schoner het water is.
  2. Chemische afvalstoffen zijn enorm moeilijk te filteren uit water. Ze zijn zeer schadelijk voor de natuur. 

1. 3 flessen naast elkaar, met elk een ander (+ extra) laagje materiaal, maakt duidelijk dat meer lagen zorgen     voor schoner water:


2. Door middel van een beetje inkt in het vuile water te doen, kunnen we waarnemen dat de inkt in het water     blijft, ook al gieten we het vuile water met de inkt door de fles met de meeste laagjes! Chemische          
    afvalstoffen zijn dus moeilijk/niet te filteren en zijn schadelijk voor de natuur én de gezondheid!

(EDO = Sterkte: 'zie SWOT-analyse')

Les 3: PRESENTATIE

Alle techniekhoeken zijn tijdens de presentatie beoordeelt aan de hand van een matrix. 
We hebben de matrix ingevuld voor ons als toekomstig leerkracht.

Je zal zien dat de matix niet is ingevuld. Voor mij zou wat extra uitleg over het gebruik van de matrix goed van pas komen omdat ik het blangrijk vind dat alle delen van de matrix worden toegepast tijdens een les WO. (Weakness: Matrix; 'zie SWOT-analyse')
 

Matrix

Technische problemen
Technisch proces
Hulpmiddelen
Keuzes
Begrijpen




Hanteren




Duiden





Horizontaal: Wat is techniek? 
Kerncomponenten
      - Technische systemen = Waaruit is het voorwerp allemaal opgebouwd?
      - Technisch proces      = Werkwijze ?
      - Hulpmiddelen            = Gebruikte middelen tijdens het technisch proces?
      - Keuzes                      = Materiaalkeuze, kleurkeuze, ...

Verticaal: Wat is techniek leren? 
Dimensies
       - Begrijpen                = Waar denk je aan?
       - Hanteren                 = Uitvoeren!
       - Duiden                    = In een andere context plaatsen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten